top of page

Onderzoek

Mindfulnessprogramma’s worden steeds populairder in scholen en onderwijsinstellingen wereldwijd. Steeds meer onderzoeken laten zien dat deze programma’s voordelen kunnen hebben. Veel van deze onderzoeken vergelijken groepen kinderen/jongeren die wel en geen mindfulness doen om te zien wat het verschil is. Uit deze onderzoeken blijkt dat mindfulnessprogramma’s een klein tot matig positief effect kunnen hebben op:

  •    Geestelijke gezondheid
  •    Sociale en emotionele vaardigheden
  •    Het leren en denken van kinderen en jongeren.

Er zijn ook aanwijzingen dat mindfulness kan helpen bij algemeen welzijn, gedrag en fysieke gezondheid. Het is echter nog een jong vakgebied en we kunnen nog veel leren over hoe we mindfulness het beste kunnen toepassen in het onderwijs.

Mindfulness in scholen helpt kinderen vaardigheden te leren die hen hun hele leven kunnen helpen. Het heeft ook voordelen voor leraren, zoals minder stress, meer zelfcompassie en beter lesgeven.

​

Een zeer uitgebreid overzicht van onderzoeken naar de effecten van mindfulness op school voor zowel leerlingen als leerkrachten vind je op de site van onze partner Mindfulness in Schools Project.

https://mindfulnessinschools.org/the-evidence-base/

https://mindfulnessinschools.org/research-papers/

​

​

​

bottom of page