Het MYRIAD-Project
Het MYRIAD-project, geleid door de Universiteit van Oxford en gefinancierd door de Wellcome Trust, was een achtjarig onderzoek met meer dan 28.000 jongeren, 650 leraren en 100 scholen. Het doel was te onderzoeken of schoolgebaseerde mindfulnesstraining effectief, kostenefficiënt, toegankelijk en schaalbaar is voor het bevorderen van de mentale gezondheid en het welzijn van adolescenten.
Een belangrijke studie binnen MYRIAD was een gerandomiseerde gecontroleerde proef met 85 scholen en 8.376 tieners, waarbij de effectiviteit van mindfulnesstraining vergeleken werd met normale lessen in persoonlijke, sociale en gezondheidseducatie. De training werd gegeven door leraren die eerst zelf mindfulness leerden en vervolgens een vierdaagse training volgden om mindfulness aan leerlingen te onderwijzen.
Het project onderzocht de impact op de kans op depressie, sociaal-emotioneel gedrag, en welzijn bij 11-14-jarigen. Het project evalueerde ook de populariteit van mindfulness bij leerlingen, de impact van oefenen buiten de klas, de invloed van lerarencompetentie en bredere effecten op de mentale gezondheid van leraren en de schoolcultuur.
Daarnaast reflecteerde MYRIAD op de uitdagingen van bredere implementatie van mindfulnesstraining in scholen en deed het suggesties voor omgevingsveranderingen die de mentale gezondheid en het welzijn van leerlingen kunnen ondersteunen.
​
Wat leert het MYRIAD ons:
Uit het MYRIAD-project blijkt dat mindfulness niet alleen het welzijn van leraren verbetert, maar ook de schoolcultuur positief beïnvloedt. Het onderzoek benadrukt bovendien hoe belangrijk de competentie van leraren is voor de leerresultaten van leerlingen. Daarom zorgen wij ervoor dat alle leraren die wij trainen een sterke basis in mindfulness hebben. Dit stelt hen in staat om mindfulness effectief te onderwijzen en verbetert tevens hun eigen welzijn.
Mindfulness Onderwijs op Maat
Het onderzoek toont aan dat leerlingen verschillend reageren op mindfulness. Daarom richten we ons op het ontwikkelen van gedifferentieerde benaderingen. Dit maakt mindfulness toegankelijk en interessant voor diverse groepen leerlingen en situaties. We moedigen leraren aan om flexibel en responsief te zijn in hun lesmethoden.
Extra Zorg voor Leerlingen met Mentale Gezondheidsproblemen
Leerlingen met mentale gezondheidsproblemen laten iets minder positieve resultaten zien. Het blijft echter belangrijk om mindfulness ook aan deze groep te onderwijzen. We adviseren scholen en leraren om zorgvuldig te werk te gaan, de specifieke behoeften van deze leerlingen te identificeren en hun aanpak hierop aan te passen.
Focus op economisch minderbedeelde leerlingen
Leerlingen uit economisch minderbedeelde milieus laten juist iets betere resultaten zien. Daarom blijven we ons inzetten om kinderen en jongeren uit deze groepen te bereiken, onder andere via gerichte fondsenwervingsinitiatieven.
Positieve Schoolomgeving
Het project toont aan dat mindfulness bijdraagt aan een positieve schoolomgeving, wat essentieel is voor het welzijn van de hele schoolgemeenschap. We blijven werken aan de integratie van mindfulness om een ondersteunende en positieve schoolcultuur te bevorderen.
Mindfulness Buiten de Klas
Leerlingen die mindfulness ook buiten de klas beoefenen, behalen betere resultaten. Helaas gebeurt dit nog niet vaak genoeg. Daarom stimuleren we leraren om mindfulness-vaardigheden en -benaderingen ook buiten het klaslokaal toe te passen in de natuurlijke omgeving van de leerlingen.
Begrip van Mindfulness
Een diepgaand begrip van mindfulness is essentieel. Daarom is een belangrijk onderdeel van onze training het vergroten van dit begrip, zodat meer mensen vanaf jonge leeftijd de voordelen van mindfulness kunnen ervaren.
​
Meer over het Myriad Project:
https://mindfulnessinschools.org/the-evidence-base/myriad-what-misp-learned/
Lees ook de uitgebreide reactie van The Mindfulness Initiative op de uitkomsten van het MYRIAD-Project:
​